FAQ

Før du anskaffer dig en Rottweiler, er der en række ting, du bør være opmærksom på.

Rottweilerens mentalitet

Af natur er den venlig og fredelig, elsker børn, er meget hengiven og lydig, let at føre og glad for at arbejde. Dens fremtræden er præget af urkraft; af temperament er den selvsikker, nervefast og frygtløs. Den er særdeles opmærksom på alt, hvad der foregår omkring den.

Rottweilerens aktivitetsniveau

Rottweileren er en brugshund, der er i den avls-mæssige prioritering ofte lagt meget vægt på hundens brugsmæssige anlæg. En rottweiler, som man ikke arbejder og -samarbejder med, bliver ofte en besværlig hund. Derfor er det vigtigt, at hunden stimuleres gennem arbejde, også selv om den primært er familiehund. Ud over, at man får en gladere, mere omgængelig og lydigere hund, kan dette arbejde være indgangen til brugshundesporten, hvor mulighederne for såvel motion – som spændende og udfordrende konkurrencer er lige så gode som i enhver anden sportsgren.

Nyttige links:

Dansk Kennel Klub
DKKs hvalpeliste

Rottweileren er generelt en sund hund, både fysisk og mentalt, hvilket selvsagt er af betydning for en race, der kræves noget af brugsmæssigt.

Dette skyldes tildels, at Rottweilerklubben er opmærksom på, hvilke kvaliteter, der bør tages hensyn til i avlen, men også det faktum, at Rottweileren, heldigvis, aldrig er blevet for populær. Meget populære hunderacer må nemlig lide under den svøbe, det er, når alt hvad der ser dagens lys, kan sælges.

Dette er dog ikke ensbetydende med, at alle Rottweilere er sunde og raske, men med lidt sund fornuft og kritisk sans har man en særdeles god mulighed for at anskaffe sig et glimrende eksemplar af racen.

Rottweileren er en brugshund, og der er i den avlsmæssige prioritering ofte lagt meget vægt på hundens brugsmæssige anlæg. En rottweiler, som man ikke arbejder og -samarbejder med, bliver ofte en besværlig hund. Derfor er det vigtigt, at hunden stimuleres gennem arbejde, også selv om den primært er familiehund.

Ud over at man får en gladere, mere omgængelig og lydigere hund, kan dette arbejde være indgangen til brugshundesporten, hvor mulighederne for såvel motion som spændende og udfordrende konkurrencer er lige så gode som i enhver anden sportsgren.